Zajęcia w naszym przedszkolu realizowane są blokowo. To oznacza, że temat kompleksowy, który dzieci omawiają na zajęciach z nauczycielem prowadzącym, kontynuowany jest na j. angielskim i rytmice.
ZAJĘCIA PODSTAWOWE:
- Podstawa programowa
- Metoda Montessori
- Metoda Dobrego Startu
- Metoda Projektów
- J. angielski – zajęcia + lektor
- Rytmika/ taniec
- Autorskie projekty nauczycieli (Piękna nasza Polska cała, Zdrowa kuchnia)
- Wycieczki w interesujące miejsca
- Odwiedziny gości, od których możemy się dowiedzieć ciekawych rzeczy
- Twórcze zajęcia plastyczne
- Grupowa obserwacja psychologiczna
- Indywidualna diagnoza logopedyczna
- Indywidualne badanie pod kątem wad postawy
ZAJĘCIA DODATKOWE
- piłka nożna z Akademią Reksia
- tańce
- J. niemiecki
- Indywidualna terapia logopedyczna
- Indywidualne spotkania z psychologiem
DLACZEGO WYBRANE PRZEZ NAS METODY SĄ TAKIE SKUTECZNE?
METODA MARII MONTESSORI
Metoda Marii Montessori została stworzona 100 lat temu. Do dziś daje świetne efekty edukacyjne w pracy z dzieć
- swobody (wyboru materiału przez dziecko, miejsca, tempa, czasu działania oraz formy aktywności)
- porządku ( każdy materiał ma swoje miejsce w sali)
- ograniczenia- materiały są w pojedynczych egzemplarzach i pojedynczych zestawach. Stosuje się je zgodnie z przeznaczeniem; dziecko pracuje tam, gdzie wybrało sobie miejsce; nie przeszkadza innym (ani dzieciom, ani nauczycielowi); jeśli coś wybrało powinno to skończyć (ćwiczenie, układanie, czy zjedzenie nalanej samodzielnie zupy);
- zasada transferu – materiał Montessori jest najpełniejszym zestawem pomocy dydaktycznych. Każdy z tych materiałów to “ogniwo”, logicznie powiązane w długi “łańcuch” . Każde “ogniwo” zawiera w sobie cechy materiału poprzednio wprowadzonego plus jedna cecha więcej. Informacje, kompetencje, umiejętności opanowane podczas pracy z materiałem dziecko przenosi na otoczenie. Przenoszenie cech w obrębie materiału i przenoszenie umiejętności na otaczające dziecko środowisko, to właśnie zasada transferu.
- zasada samokontroli - materiał montessoriański jest tak skonstruowany, że pozwala dzieciom samodzielnie stwierdzić, czy daną pracę wykonały dobrze czy źle, w którym miejscu nastąpiła pomyłka i jak ten błąd naprawić.
jest pomocnikiem dziecka w jego drodze do samodzielności. Wprowadza reguły funkcjonowania grupy, wspólnie z dziećmi ustala zasady pracy, oraz czuwa nad ich przestrzeganiem. Obserwując pracę podpowiada, ale nie przejmuje aktywności za dziecko.
METODA DOBREGO STARTU (MDS)
MDS pomaga w przygotowaniu dzieci do nauki czytania i pisania. Twórczyni metody, prof. Marta Bogdanowicz, jest laureatką nagród takich jak: Order Uśmiechu, czy Nagroda za wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Edukacji.
- ćwiczenia ruchowe- przygotowują całe ciało szczególnie rączkę do kolejnej aktywności. Ćwiczeniom towarzyszy piosenka, która jest bazą do wprowadzenia wzoru graficznego
- wprowadzenie wzoru graficznego, w zerówce wzoru litery, o którym dzieci rozmawiają, który można dotknąć, poczuć, co daje możliwość poznawania wszystkimi zmysłami biorącymi udział w nauce czytania i pisania
- samodzielne rysowanie wzoru na tacy wypełnionej kaszą manną
- ćwiczenia relaksacyjne
- praca MDS rozwija funkcje słuchowe, wzrokowe, dotykowo- kinestetyczno- ruchowe, oraz integruje je.
- rozwija lateralizację
- wzrasta świadomość ciała i przestrzeni
METODA PROJEKTÓW
Pozwala na prowadzenie pogłębionych badań na temat, który szczególnie zainteresuje dzieci.
- Dzieci określają co wiedzą, czego chcą się dowiedzieć, i skąd tą wiedzę mogą pozyskać
- W trakcie trwania projektu prowadzą liczne obserwacje, badania, eksperymenty, ankiety, wyprawy terenowe, wspólne rozmowy, spotkania z ekspertami
- zdobytą wiedzę przekształcają w prace plastyczne, konstrukcje, czy w zabawy tematyczne
- finał projektu to wielkie wydarzenie w przedszkolu. Zapraszamy wtedy rodziców by wspólnie obejrzeć prace plastyczne dzieci oraz przebieg projektu przygotowany zazwyczaj w formie prezentacji
Pełni rolę przewodnika, pomaga dzieciom porządkować ich doświadczenia.
Pełnią ważną rolę w przebiegu projektu. Przynoszą materiały adekwatne do badanego tematu, wcielają się w rolę ekspertów (np. tata mechanik w projekcie ,,samochód”), wspólnie z dziećmi wypełniają ankiety, ale przede wszystkim kontynuują temat w domu.
- MP rozwija u dzieci samodzielność i wiarę we własne siły, ponieważ ich pomysły oparte na zdobytym doświadczeniu są traktowane poważnie.
- w konsekwencji u dzieci buduje się poczucie wartości